نحوه قیمت گذاری روی محصولات خانگی تقریباً یک فرمول ثابت دارد
اول حساب کنید چند تومان هزینه کردید و بعد این هزینه رادر عدد ۲ الی ۲/۵ ضرب کنید
مثلاً اگر عروسک روسی درست میکنید و هزینه پارچه و لوازم تون ۴۰ تومان شده،
شما عدد ۴۰ را در ۲ ضرب کنید و عروسک را ۸۰ تومان بفروشید.
یکسری عوامل دیگه هست که قیمت رو بالا و پایین میکنه مثلاً
در تخفیفات و… خودتون میتونید قیمت رو پایین ببرید
در زیر مهمترین نکات قیمت گذاری روی محصولات خانگی و هنری را میخوانید
نکاتی که باعث میشود قیمت شما ارزانتر جلوه کند و فروش تان بالاتر برود
با ما همراه باشید…
نکته اول: قبل از اینکه قیمت اصلی را بگویید به اعداد و ارقام بزرگ اشاره کنید
یعنی نشان دهید که این خرید چقدر میتواند باعث صرفه جویی شود
فرض کنید میخواهید یک تابلو نقاشی را بفروشید، اگر قبل از گفتن قیمت تابلو،
بتوانید نشان دهید قیمت چنین تابلویی در چند جا ۵۰۰ تومان است،
دیگر گفتن قیمت ۳۰۰ تومان برای تابلو، گران جلوه نمیکند.
قبل از اینکه قیمت اصلی را بگویید حتماً اشاره کنید که تابلوهایی با این کیفیت
قیمت بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان دارد اما شما با ۳۰۰ تومان این تابلو رو ارائه میکنید
وقتی مغز اعداد بزرگ را میبیند، بلافاصله بعد از دیدن عدد کمتر خوشحال میشود
و هورمون شادی ترشح میکند که اغلب به خرید می انجامد
رستوران های گران قیمت از این ترفند به خوبی استفاده میکنند، به اینصورت که در منوی غذایی
ابتدا غذاهای دریایی که گران تر هستند را میچینند. مثلاً قیمت میگو را ۵۰۰ میگذارند
و کمی پایین تر قیمت جوجه کباب را ۲۰۰ میگذارند که با اینکه بالاتر از رستوران های دیگر است اما
شما با خوشحالی مبلغ را میدهید چون ابتدای منو قیمت ۵۰۰ تومانی را دیدید
و مغزتان قانع شده عدد ۲۰۰ خیلی هم خوب است و اصلا گران نیست!
نکته دوم: قیمت را به تعداد روزهای ماه یا سال بشکنید
آیا حاضر هستید برای منزل تان یک تابلو نقاشی ۳۰۰ تومانی بخرید؟
بگذرید سوالم را کمی تغییر دهم…آیا حاضر هستید که امسال برای زیبایی منزلتان
روزی کمتر از ۱۰۰۰ تومان خرج کنید؟ ۱۰۰۰ تومان پول یک عدد نان در روز؟
پیشنهاد دوم ارزانتر جلوه میکند.درسته؟ شما هم از همین روش استفاده کنید
نکته سوم: در انتهای قیمت عدد فرد بگذارید
حتماً عدد ۹ را در انتهای قیمتها دیدهاید!
در قسمت قیمت بهجای ۵۰ هزار تومان مینویسند فقط ۴۹٫۹ هزار تومان!
۴۹٫۹ در ذهن مشتری کمتر از ۵۰ و بیش از ۴۰ به نظر میآید!
درست است که همه ما میدانیم این دو قیمت اصلاً فرقی با هم ندارند ولی
جالب است بدانید که تحقیقات نشان میدهد که نرخ فروش محصول با قیمت ۴۹/۹ بیشتر شده است.
روش روانی به نام قیمتگذاری عدد فرد (odd pricing) هم شناخته میشود.
ایران و خارج هم ندارد. همه جای دنیا از این مدل قیمتگذاری استفاده میکنند.
سری به سایت شرکتهای بزرگ بزنید. مثلاً مایکروسافت (Microsoft) و اپل (Apple).
نکته چهارم: از قیمت های خرده استفاده کنید
اگر قیمت تابلو نقاشی خود رابه جای ۳۰۰ تومان ۲۹۹ تومان بگذارید؛
اولاً مشتری حس میکند تابلو را با قیمت ارزانتر خریده است و
دوماً این ذهینیت را ایجاد میکند که برای قیمت گذاری محاسبات دقیقی انجام شده است
پس در این حالت مشتری کمتر تقاضای تخفیف میکند
نکته پنجم: تعداد صفرها
قیمت محصولات در ایران معمولاً چندین صفر دارد، جالب است بدانید
در حالتی که قیمت را به تومان اعلام میکنید (نسبت به ریال)
تمایل مشتری به خرید بالاتر میرود چون تعداد صفرها در حالت تومان کمتر است
مشتری حس میکند محصول را ارزانتر خریده است
نحوه قیمت گذاری روی محصولات خانگی با روش بالا منجر به افرایش فروش شما خواهد شد